Onze huisartspraktijk heeft een certificaat van de NHG-Praktijkaccreditering.
Een door de NPA gekeurde huisartspraktijk voldoet aan landelijk vastgestelde normen en werkt gericht aan kwaliteitsverbetering. Om dit te kunnen vaststellen is de praktijk eerst helemaal doorgelicht. Daarna zijn onderzoeksgegevens op het gebied van organisatie en praktijkvoering, medisch handelen en de mening van patiënten vergeleken met andere praktijken. Op basis van een NPA-rapportage zijn vervolgens verbeterplannen opgesteld. Een NPA-auditor houdt 1 keer in de 3 jaar de vinger aan de pols om na te gaan of de verbeteringen zijn uitgevoerd en of er nog aan de voorwaarden wordt voldaan.
Een praktijk komt in aanmerking voor het certificaat als ze voldoet aan de eisen en voorwaarden van de NHG-Praktijkaccreditatie. De eisen zijn gegroepeerd rond vijf onderdelen: Beleid, Meten, verbeteren en borgen, Praktijkorganisatie, Patiëntenervaringen en Professioneel handelen.
Beleid
De praktijk weet welke zorg zij wil aanbieden; werkt volgens standaarden en best practicus; heeft een visie op haar eigen ontwikkeling en vertaalt deze in beleid; stelt zich toetsbaar en transparant op en verantwoordt zich jaarlijks.
Meten, verbeteren en borgen:
De praktijk verzamelt systematisch gegevens en draagt bij aan spiegelinformatie voor de beroepsgroep; werkt gestructureerd aan de verbetering van de eigen organisatie en verhoging van de kwaliteit van de zorg; gebruikt lage spiegelscores als startpunt voor verbetering; beschouwt een klacht of (bijna) incident ook als kans voor verbetering; beschikt over een procedure veilig incidentmelden (zie onderstaande kop VIM); werkt consistent en borgt genomen maatregelen.
Praktijkorganisatie:
De praktijk beheerst al haar processen en de risico’s voor kwaliteit en veiligheid; beschikt over de juiste mensen om goede zorg te kunnen verlenen; beschikt over de juiste middelen om goede zorg te kunnen verlenen; kan laten zien dat zij zich houdt aan de afspraken om goede zorg te leveren, op de overeengekomen wijze.
Patiëntenervaringen:
Minimaal 1x per 3 jaar voeren wij een patiënten enquête uit omdat de mening van de patiënt belangrijk is voor het verder verbeteren van de praktijk.
In het kader van het kwaliteitsbeleid willen wij u vragen onderstaande enquête in te vullen door middel van de QR-code te scannen. Deze vragenlijst is bedoeld om meer te weten te komen over de gang van zaken in deze huisartspraktijk. U kunt een aantal aspecten daarvan goed beoordelen en uw mening daarover is voor ons van belang. Antwoord in alle gevallen zo eerlijk mogelijk, dat is in het belang van de praktijk. De vragenlijst is anoniem. Het invullen neemt 5-10 minuten in beslag. Hartelijk dank.
Professioneel handelen:
De huisarts stelt zich toetsbaar op; werkt professioneel volgens standaarden, richtlijnen en best practicus; kan afwijkingen van (medische) werkwijzen onderbouwen.
Veilig Incidenten Melden (VIM) – Wat is dat precies?
Binnen onze huisartsenpraktijk melden wij incidenten, oftewel onbedoelde gebeurtenissen door middel van een Systeem, genaamd: VIM.
Een VIM-melding zou kunnen gaan over: patiëntenzorg, risico’s voor de patiënt, melding binnen het bedrijf op organisatorisch vlak, risico’s voor medewerkers en privacy wetgeving.
Wanneer iemand een VIM-melding doet, wordt dit ingevuld op een VIM-meldformulier en wordt dit voorval bij de volgende vergadering besproken met het gehele team.
Tijdens deze vergadering wordt de genoteerde situatie besproken en gesproken over het voorkomen van een repeterende melding.
Op deze manier worden de meldingen op een veilige en laagdrempelige manier besproken, om zo de veiligheid en kwaliteit van onze zorg verder te verhogen.