Ik heb een klacht over mijn huisartsenzorg, wat nu?
Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over de inzet en het werk van de medewerkers van onze huisartsenpraktijk. Een enkele keer is dat niet het geval. Op deze pagina leest u wat u kunt doen met uw onvrede of klacht.
Praat met uw huisarts
Als u ontevreden bent over uw huisarts of een medewerker van de huisartsenpraktijk of een klacht heeft, dan vinden wij het prettig als u ons dat laat weten. Er zijn meerdere manieren om uw onvrede kenbaar te maken. Allereerst adviseren wij u uw klacht te bespreken met uw huisarts, of medewerker. Als uw huisarts of medewerker niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij niets ondernemen om de klacht op te lossen. Daarom stelt uw huisarts of medewerker het op prijs dat hij of zij de gelegenheid krijgt om er met u over te praten.
Komt u er samen niet uit?
Komt u er samen niet uit, of ziet u om bepaalde redenen af van een gesprek met uw huisarts, dan kunt u een klachtenformulier invullen. Bovenaan op onze website staat een tabblad “Formulieren” en daaronder vindt u het klachtenformulier. Na verzending van dit formulier zal onze klachtenfunctionaris of de huisarts contact met u opnemen en zal gekeken worden of wij de klacht samen kunnen oplossen.
Komen we niet tot een oplossing?
Komen wij er samen niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Deze klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen (voor)oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE www.skge.nl (Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg). De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190.
Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Ook hiervoor kunt u meer informatie vinden op de site: www.skge.nl.